Jeanneauklubben

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Hjem Nyheter Havneboka for Skagerrak

Havneboka for Skagerrak

E-post Skriv ut PDF

 

Magne Klann kommer med en ny havnebok i våres – og nå skal vi over grensen.

”Den nye havneboka dekker hele Skagerrakkysten fra Oslo via den svenske vestkysten ned til Yttre Tislarna og inkluderer Læsø og Skagen, til Sørlandskysten – kort sagt, Skagerrak."

"Jeg omtaler rundt 120 av de beste havnene etter samme mal som tidligere, men dette er en kompaktutgave med bare de aller beste havnene. Her er det både gjeste- og naturhavner – en slags «golden greates». Det er naturlig å bygge på tidligere bøker som dekker områdene, og videreutvikle dem på en ryddig måte. De som lurer på hvilke kilder jeg har brukt, finner en oversikt over dem i boka. Jeg har for eksempel hatt stor nytte av kartene til Den svenske kryssarklubben, og igjen har jeg lagt ned en del arbeid i dybder som ikke er registrert i de offisielle kartene. ”

Skal Klann nevne noen favoritthavner, blir det for det første Skagen.

”Jeg husker godt at det var litt spesielt å komme til Skagen sammen med min far på åtti-tallet. Uten kartplotter krevde det litt kunnskap om kart og kompass, det var litt mer krevende, og jeg hadde seilt noen år før jeg kom dit på egen kjøl.”

Det får Klann til å filosofere litt over kunnskap eller manglende sådan, og nevner et eksempel fra da han lå på Vettnet på Koster med familien. En seilbåt kommer inn, og skipperen lurer på om dette er Hankø. De fleste kan jo bomme litt, men …

”Andre favoritter er Väderöarna, det er herlig å ligge ute i havgapet i en trygg naturhavn. Familien liker seg også rundt Fjellbacka, her er det mange fine naturhavner. Ved Gluppö er det ofte fullt, men vi ligger jo greit der. En norsk favoritt er Svenner, der har vi vært mange ganger. Familien min og jeg er vanemennesker som alle andre. Vi har noen steder vi gjerne drar tilbake til, men i forbindelse med bøkene har vi aktivt oppsøkt nye havner, og det er morsomt. Jeg har vært på alle stedene jeg omtaler, men har ikke nødvendigvis overnattet der.”

”Med barn om bord er det viktig å legge opp til realistiske dagsetapper, slik at ungene ikke føler at vi bare er underveis. Da kan områder hvor havnene ligger tett, som rundt Fjellbacka, være greit. Det er vel ikke til å komme utenom at skipperen noen ganger gjør lurt i å dempe ambisjonsnivået, og heller tenke på at han vil ha med seg familien i mange somre.”

Noe av det som er mest krevende med havneboka, er bildene. Klann tar gjerne bildene i løpet av en kort uke.

”Det skal gjerne være stille og fint vær i flere dager, slik at bildene tas under relativt gode og like forhold. Jeg avtaler med et helikopterselskap, og når det ser ut som om langtidsvarselet slår til, kommer jeg meg på lufta. Er det rolig vær, ligger det gjerne flere båter i naturhavnene, og jeg liker det.”

Klann er utdannet fotograf og har bred erfaring med grafisk designvisuell kommunikasjon, og det er selvsagt en fordel. Det betyr også at han har bestemte meninger om hvordan resultatet skal se ut, og krever mye både av bildekvalitet og layout.

”Da jeg utformet den første havneboka, brukte jeg tre måneder på å utforme den grunnleggende layouten for en side, hvordan og hvor stort kartet skulle være, farger, symboler, skrift, hvor mye tekst – kort sagt, lage en mal for hver av de påfølgende sidene. Jeg tok flere helikopterturer med forskjellig fotoutstyr for å teste ut det som funket best til denne boken. Da jeg tok bildene på svenskekysten i fjor sommer, var det vanskelig å få fint vær sammenhengende. Det betydde at jeg til slutt måtte gå opp i fint vær og en del vind, som igjen betyr færre båter på bildene fra værutsatte havner.”

Når jeg tar bilder, har jeg med horisonten. Det gir en bedre oversikt, og kan sette en havn inn i en sammenheng. I tillegg er jeg som seiler opptatt av det alle seilere er opptatt av: Hva er den viktige informasjonen i akkurat denne havnen? Hvor er grunnene? Hvor ligger vi best i forhold til vær, vind og passerende trafikk? Hvilke muligheter finnes med tanke på søppel, toalett, butikker og severdigheter? I tillegg vil jeg at bildene skal se pene ut, enkelt og greit. Det krever en del etterarbeid. Først grovjusterer jeg på råformatet før jeg konverterer til en fil som er håndterbar i Photoshop. Justeringene er eksempelvis skjeve horisonter – de innfinner seg ofte, enten man står i en båt eller sitter i et helikopter. Som fagperson har jeg høyt ambisjonsnivå når det gjelder bildematerialet, og bruker mye tid for å få det slik jeg vil.”

Klann roser Cappelen Damm for godt samarbeid, og sier at han merket hvor viktig og hvor mye arbeid et forlag legger i en bokproduksjon da han jobbet med Seilerboka som kom ut…. Dersom havneboka kommer ut i Sverige, vil det bli et samarbeid mellom Cappelen Damm og et svensk forlag. (sjekke med Anne Østgård).

Vi spør om han har fått mange tips til informasjon som bør inkluderes eller tilbakemeldinger om feil i de to andre havneguidene. ”De fleste tilbakemeldingene får jeg når jeg holder foredrag. Da kommer lokalkjente gjerne bort og tipser meg om konkrete feil. Det setter jeg stor pris på – det er den beste måten å gjøre bøkene enda bedre på. Mange av tipsene, noen skrivefeil inkludert, har kommet fra dere i Jeanneauklubben – takk for det.”

”Foreløpig har jeg ikke mottatt e-poster hvor noen anklager meg for å ha forårsaket grunnstøting på grunn av bøkene mine”, sier Klann med et smil. ”Jeg håper den trenden holder seg.”

 

Sist oppdatert torsdag 07. april 2011 16:46  

Hovedmeny

Registrering

Din mening

Hva er viktigst for deg