Jeanneauklubben

• Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Hjem Nyheter Medlemmer som ikke er redd for snø!

Medlemmer som ikke er redd for snø!

E-post Skriv ut PDF

Da klubben møttes på Oscarsborg i mai, ble vi liggende ved siden av Nanni og Stein Molvig i Stena. Vi lå langt ut på brygga og merket vinden, men det var Nanni og Stein godt fornøyd med. Det var nemlig deres plass fra i vinter.

Det er ikke alle som kan skilte med å ha overvintret på Oscarsborg. De to siste vintrene har vært svært kalde og snørike, og har gjort overvintring på et utsatt sted i fjorden til en spesiell opplevelse. Nanni forteller at det har vært rart å bo i båten ute på den folketomme øya. “Vi fulgte med når ferja kom, og lurte på om vi fikk besøk. Det følges nesten som om øya var vår”, ler hun. “Ferja går hele vinteren, så det er greit å komme seg fram og tilbake.”

Stein har hatt båt for mange år siden, og etter å ha lest seilblader i noen år leide han og Nanni en 39-fots seilbåt i en uke i 2006. “Jeg tenkte det var greit å starte litt forsiktig, og la det opp slik at vi seilte etter vær og vind, og ikke presset oss. Det ga mersmak også for Nanni, og det er jeg selvfølgelig veldig glad for.” Nanni har hatt snekke tidligere, og er vant til sjøen. “Jeg trives enda bedre i seilbåt” sier hun.

Navnet på båten er ikke tilfeldig valgt. “Vi var innom mange forslag før vi falt ned på Stena, for Stein og Nanni. Jeg lurte på om Stena Line ville ha noe å si om navnet, men det har gått helt fint. Det er dessuten kjekt å ha et kort og enkelt navn når vi snakker på VHFen og omtaler båten ellers.”

Stena er en 39 DS, og den ble deres 25. april 2009. “Båten er fra 2006, og vi er godt fornøyd med hvordan den fungerer. Vi liker at det er litt plass, og det store badet er et pluss. Dessuten oppleves den lys og luftig. Det fine treverket som gjerne kan pyntes opp med litt farger og lys – vi liker det.”

Nanni liker byssa med vinkelutforming. “I seilbåten vi leide var det langsgående bysse, men jeg foretrekker denne fasongen. Det er enkelt å lage mat underveis på skrå, nok å holde seg fast i. Jeg blir heldigvis ikke så lett sjøsyk. Kjøleboksen er stor og praktisk, men jeg når nesten ikke ned til bunnen når den skal vaskes. Kurver gjør den enkel i bruk, selv om det er langt til bunns. Og så er det greit å ha det som brukes mest øverst.”

Stein legger til: “Den store cockpiten, med plass til mange gjester passer fint til oss.

Hvorfor Jeanneau? “Det var vel litt tilfeldig. Vi synes denne båten passer til våre behov, både når det gjelder størrelse og behov. Vi bor i Drøbak, så Jeanneau er et kjent navn, for å si den sånn. Vi så på flere båter, men falt ned på denne fordi den innbyr til trivsel året rundt – og vi er jo ute året rundt.

I fjor hadde vi over 70 overnattinger, og båten funker bra også om vinteren, ikke tegn til kondens. En fredag i januar i år hadde vi minus 20, men det går helt fint. Vi har også hatt dager da vi måtte grave oss inn i båten. En gang datt faktisk Stein i sjøen, men som han sier: “Jeg ble våt fra knærnGode venner - Molvig og Bleskestade og ned, det gikk veldig fort å falle uti og veldig kjapt å komme seg opp igjen.”

De har ikke gjort så mye med båten etter at de kjøpte den, en baugpropell er på plass og et ekstra kryssholt på begge sider. “Jeg liker ikke så godt å hoppe fra baugen”, sier Nanni, “derfor er en baugpropell som gjør tillegging i trange havner kjekt å ha. Vi bakker helst inn, hvis mulig.”

Spør vi om favoritthavner, er svaret greit: “Vi liker oss godt i Bleskestadbukta på Koster og i Skagen.” Bleskestadbukta?? “Den er oppkalt etter et vennepar (Liv og Jan Bleskestad i Impuls). Skal vi holde oss til offisielle kart, snakker vi om å seile gjennom Kostersundet østfra, forbi kroa og så åpner det seg en bukt på styrbord side. Der er det fint å ligge på svai.

Stein legger til: “Det mest dramatiske vi har opplevd, var vel da dieseldyr satte en stopper for videre tur for motor. Heldigvis var det akkurat nok vind til at vi kom oss inn Hankøsundet for seil – da var vi glade for å slippe dreggen og roe oss før vi tok fatt på å løse problemet.”

Intervjuet går mot slutten og vi takker for oss.

“Vi får besøk i dag”, forteller Stein. “Barnebarnet vårt kommer på besøk, og vi gleder oss. Da blir det krabbefiske! Vi håper å få ha henne med i mange år, og da gjelder det å gjøre det så hyggelig som mulig når vi har anledning – så er vi sikret mannskap etter hvert også.”